Important! Se modifica procedura de solutionare a contestatiilor

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

MFP a publicat in 03.08.2021 un Proiect de Ordin pentru modificarea și completarea OMFP nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de soluționare a contestațiilor prevăzute la art.366 alin.(2), art.369 alin.(5), art.374 alin.(2), art.377 alin.(4), art.382 alin.(2), art.385 alin.(4), art.390 alin.(2) și art.393 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

De la intrarea în vigoare a Legii nr.227/2015 și până în prezent, au fost aduse o serie de modificări și completări Codului fiscal, înclusiv titlului VIII al acestuia – ”Accize și alte taxe speciale” , care include și dispoziții ce reglementează competența autorizării operatorilor de produse supuse accizelor armonizate (antrepozitari autorizați, destinatari înregistrați, expeditori înregistrați și importatori autorizați).


Astfel, prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.3/2017, s-au adus modificări art.359 din actul normativ mai sus-menționat, în sensul că autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi (realizată anterior la nivel central prin comisia constituită în acest sens) se efectuează de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, procedura și condițiile de autorizare fiind stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice, la propunerea ANAF. În acest sens, a fost emis ordinul ministrului finanțelor publice nr.2.482/2017 privind procedura și condițiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați.


În același timp, tot prin Legea nr.177/2017, s-a reglementat faptul că împotriva deciziilor de respingere a solicitărilor de autorizare formulate de operatorii de produse supuse accizelor armonizate sau a celor de revocare a autorizațiilor emise acestora, antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, expeditorii înregistrați și importatorii autorizați, pot formula contestații, care vor fi soluționate de structura cu atribuții în soluționarea contestațiilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice – aparat central, conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice. În acest sens, a fost emis Ordinul ministrului finanțelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de soluționare a contestațiilor prevăzute la art.366 alin.(2), art.369 alin.(5), art.374 alin.(2), art.377 alin.(4), art.382 alin.(2), art.385 alin.(4), art.390 alin.(2) și art.393 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, în care ca direcție cu atribuții în soluționarea contestațiilor a fost desemnată Direcția generală management al domeniilor reglementate specific.

Prin Legea nr.296/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost aduse noi modificări art.359 din Codul fiscal, stabilindu-se că în cazul operatorilor economici mari contribuabili, autorizarea se realizează de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili. Pentru corelarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr.2482/2017 cu aceste prevederi, a fost emis Ordinul ministrului finanțelor nr.259/2021.


Totodată, de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr.3.004/2017 și până în prezent, direcția de specialitate s-a confruntat cu o serie de probleme generate de lipsa unor prevederi din procedura de soluționare a contestațiilor, care să reglementeze:
-modul de soluționare a contestațiilor în cazul în care pentru aceeaşi cauză există puncte de vedere contradictorii sau, în cazul în care pentru speța respectivă sunt incidente prevederi legale cu un conținut contradictoriu sau care pot avea interpretări diferite,
– o procedură unitară de soluționare a contestațiilor și în cazul contestațiilor formulate împotriva altor decizii emise de comisii conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr.2482/2017, cu modificările și completările ulterioare.


De asemenea, trebuie avut în vedere că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost schimbată denumirea Ministerului Finanțelor Publice în Ministerul Finanțelor. Totodata, unele prevederi din ordin, referitoare la comisia constituită prin OMFP nr.219/2016 au devenit caduce fiind necesară abrogarea acestora.
Toate cele de mai sus, impun modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de soluționare a contestațiilor prevăzute la art.366 alin.(2), art.369 alin.(5), art.374 alin.(2), art.377 alin.(4), art.382 alin.(2), art.385 alin.(4), art.390 alin.(2) și art.393 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Articole similare

Comentariul tau aici